Kenneth fik anerkendt sin arbejdsskade
"Man tror, at arbejdsskader ikke sker for én. Men det kan ske".
Sådan fortæller vores medlem Kenneth, der kom til skade på sit arbejde i 2016.
Boremaskinen slog Kenneth ud
Det var en helt almindelig juni-dag. Kenneth mødte på sit arbejde, som han plejede, og tændte op for den store moment boremaskine, som skulle bruges på metal pladen, der var lagt frem.
Men af uforklarlige grunde skete det, der ikke måtte ske. Boremaskinen slap metallet og røg på gulvet, mens den stadig kørte. Kenneth, hvis arm havde fat i maskinen, røg med. Her blev Kenneth slynget rundt et par gange, før han endelig slap fri af maskinen.
Desværre var skaden sket. Kenneths venstre side var forslået, han havde fået piskesmæld og havde slået sit hoved.
"Vi tog på skadestuen med det samme. De undersøgte mig, og henviste mig til egen læge, som efterfølgende vurderede at der ikke var sket noget videre alvorligt Derfor mente han, at jeg bare kunne starte arbejde igen" fortæller Kenneth.
Derefter fik Kenneth og hans kone Tenna anmeldt arbejdsskaden til arbejdsgiver. Og så kontaktede de Metal Odense.
En kamp med arbejdsmarkedets erhvervssikring
Her blev faglig sekretær Henrik sat på sagen.
Henrik tager fuldmagt i sagen efter at arbejdsgiver har anmeldt sagen til arbejdsmarkedets erhvervssikring (AES) som en arbejdsskade. De afviser dog i første omgang sagen, da de tror, der er tale om en lille boremaskine.
"Det er super frustrerende for forløbet, at AES ikke kender forskellen på en hverdags boremaskine og en stor moment boremaskine" fortæller Tenna.
Henrik får dog sagen hurtigt optaget igen, og denne gang anerkender arbejdsmarkedets erhvervssikring.
"Henrik får fortalt AES, at der er tale om en 13 kilos tung boremaskine, som har en magnetisk trækkraft på 10.000 N. Det svarer altså til, at jeg er blevet revet rundt af en maskine med en trækkræft på 1 ton" fortæller Kenneth.
"Jeg var selvfølgelig glad for, at AES anerkender, men til gengæld går kommunen efter den første afgørelse - altså afslaget, og derfor får jeg kun tildelt en ressource forløbs ydelse, som svare til kontakthjælps satsen. Hvis sagen derimod var blevet anerkendt første gang, ville jeg gennem hele forløbet have fået sygedagpenge” fortæller Kenneth.
Efter talrige møder med kommunen og arbejdsprøvning får Kenneth tildelt fleksjob. Han har dog fortsat ondt, og arbejder få timer om ugen.
Endelig afslutning på sagen
I april 2023 kan Kenneth og Tenna endelig se en afslutning på sagen, men så anker forsikringsselskabet.
"Det var det, der ikke måtte ske. Heldigvis er Henrik hurtigt på sagen, men fordi der er lange behandlingstider, trækker sagen i langdrag".
Med Henriks hjælp får Kenneth og Tenna dog endelig den afgørelse, de har ventet i mange år på i november 2024.
"Vi ender med at vinde sagen over forsikringsselskabet, og nu er sagen endelig afsluttet" fortæller Kenneth.
Han fortsætter:
"Det har dog været en hård tid for os begge. Vi var meget frustrerede over, at trods en midlertidig afgørelse, og en klokkeklar sag, så anker forsikringen alligevel i sidste ende. Det har haft store økonomiske konsekvenser for os".
Henriks hjælp har dog været altafgørende i sagen:
"Det var en kæmpe hjælp at have Henrik med under hele forløbet. Kenneths arbejdsskade har haft store økonomiske konsekvenser for os. Samtidig bliver man bange for at konsekvenserne kan blive større, hvis man gør eller siger noget forkert i det system. Her kunne Henrik vejlede og hjælpe os. Nu er det svært at se, hvordan vi skulle have klaret det uden Henrik" afslutter Tenna.
Hvis uheldet er ude
Arbejdsskader bør aldrig ske, men hvis uheldet alligevel er ude, så husk:
1) Gå til læge
2) Kontakt os i afdelingen
3) Gem al dokumentation
Tenna (tv), Kenneth (i midten) og faglig sekretær Henrik (th).
"Man tror, at arbejdsskader ikke sker for én. Men det kan ske" fortæller Kenneth.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.
3363 2000Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.