Arbejdsmiljørepræsentant
Dine opgaver og rettigheder
Din ret som arbejdsmiljørepræsentant
Din opgaver som arbejdsmiljørepræsentant
Både ledelsen og dine kolleger skal hjælpe til for at din indsats for arbejdsmiljøet skal give resultater.
I nogle virksomheder fungerer samarbejdet fint, men på andre kræver det en
målrettet og vedvarende indsats.
Du skal have opbakning fra kollegerne, og du skal samarbejde med jeres tillidsrepræsentant.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal:
- Kontrollere, at arbejdsmiljøet er i orden
- Give arbejdslederen oplysninger om fejl og mangler
- Deltage i undersøgelser af arbejdsulykker og tilløb til ulykker
- Indsamle oplysninger fra kollegerne om deres arbejdsmiljøproblemer
- Finde løsninger sammen med arbejdslederen
- Følge op på, at aftaler med ledelsen om arbejdsmiljøet bliver overholdt.
Regler om arbejdsmiljørepræsentantens opgaver
Du skal forhindre skader
- Kontroller at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
- Kontroller at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion
- Imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer
- Understøt at arbejdet i virksomheden udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Hvor står det?
Læs om AMRs rettigheder
- Hvor meget tid må jeg bruge på arbejdsmiljøarbejdet?
- Har jeg ret til kontor med computer og internet?
- Skal jeg samarbejde med tillidsrepræsentanten?
- Hvordan kommer jeg i kontakt med andre arbejdsmiljørepræsentanter?
- Kan jeg blive fyret som AMR og hvad gør jeg så?
- Kan jeg bruge Dansk Metal, hvis jeg bliver uenig med ledelsen?
Læs mere om opgaver og rettigheder
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Ring til Dansk Metal og få en snak med en af vores medarbejdere.
3363 2000Mandag-torsdag: 08.30-17.00
Fredag: 08.30-14.00
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os eller bestille en opringning. Se vores kontaktmuligheder.